Fjällnoraritten.

Förra helgen startade jag min första clear round i distansritt. Silver och jag tog oss igenom en bana på 5 mil. Och vi blev godkända. Och det var så GALET ROLIGT!
 
Sträcka: 5 mil                         Tid: 04.43.58                       Medelhastighet: 10.6 km/h
Startpuls: 44 slag/minut          Inpuls: 52 slag/minut           Slutpuls: 56 slag/minut.
 
Denna gång var silver mycket mer taggad om jag jämför med "provapå" ritten som jag red några veckor innan. Jag var något nervös över hur han skulle klara den nu mer än dubbla sträckan, 5 mil, då jag inte hunnit träna Silver lika mycket som jag hade velat. Jag hade nämligen planerat för att tävlingen var en vecka senare.. upps..
 
Men i alla fall, väl uppe på hästryggen kändes Silver enormt taggad. När min grupp fick startsignal så var vi ett gäng på tre personer som skrittade iväg. Det var asfallt i början och silver är inte van att gå på det så jag funderade lite på om det var påfrestande för honom att trava. Men sedan när en annan häst som startade 5 minuter senare kom i kapp oss så hängde jag på denns trav. Silver var så taggad att han knappt kunde skritta, han småtravade lite stressat i början i säkert 500 meter innan han insåg att vi skulle skritta.. haha. 
 
Silver var så ENORMT fin hela tiden, jag är så himla glad över det. Han var pigg och energisk, lätt i handen. Dock blev han något över het och stark då jag blev omriden och lät de som red om passera och försvinna i "horrisonten". Men jag tror att med lite mer erfarenhet så kommer Silver att lära sig att inte vilja ta ut sig allt för mycket i början. 
 
Jag försökte hålla ett jämnt travtempo nästan hela tiden. Jag skrittade bara i början ett tag och då terrängen inte tilllät högre hastigheter. Och tog galopp vissa sträckor. 
 
Första sträckan var på 3 mil. Jag gick in till veterinären kanske 12 minuter efter jag kommit till groomen, sedan väntade en halvtimmes vila - som kändes som typ 5 minuter - Silver fick äta och dricka. Sedan var det dags för andra rundan på 2 mil. Jag hade nu väntat mig att silver skulle kännas lite stel och trött. Men icke, han var piggare än aldrig förr, så inriktad på att komma ikapp alla de framför honom. sen sista rundan gick så ofantligt fort, kändes det som.
 
Jag hade nästa hela tiden sälskap med två väldigt trevliga ekipage, båda med två fina araber. En fux och en flugskimmel som silver. Tack för det! Det var riktigt mysikt.
 

Kommentarer
Postat av: Johanna B

Så roligt att det gick bra och att ni hade roligt. Bra jobbat! :)

2013-10-12 @ 06:53:19
URL: http://vanjasig.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0