Silvers bett.

Jag har ganska många bett till Silver. Han gillar när vi varierar bett ganska ofta och han har sina olika perioder när vissa bett fungerar bättre än andra. Vissa hästar rids på samma bett hela tiden men jag tycker att det är nyttit att byta, betten ger olika tryck i munnen och sen har de ju sina olika funktioner. Det ger resultat på både ryttare och häst att byta bett ofta, tycker jag. Vissa bett är ju skapade för att få hästen att exempelvis ta tag mer i bettet eller kanske att släppa det mer. Det är ganska intressant att testa olika bett och se hur hästen reagerar!


Silvers bett:




Hackamore och sidopull.




Raktgummi-pelam med korta skänklar, rakt gummibett, tredelatgummibett, tvådelatgummibett.




Pee-wee bett, tvådelat (guld färgat) fasta ringar, fullcheekbett, tvådelat-pelambett, tvådelatbett med fasta ringar (tjockare än de guldiga)


Ja dessa är Silvers bett och vi använder alla, mer eller mindre. Mitt favvo är det tredeladegummi bettet som silver verkar trivas väldigt bra på!


// Frida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0