Tid för kondisträning!

Nu börjar ju våren närma sig villket betyder att det snart är dags för Silver och mig att starta några distanstävlingar! Det ända hindret nu är att Silver inte är i den bästa kondisen, så nu är det dags, som rubriken säger, tid för kondisträning.
 
 
Förra helgen startade jag upp med en intervallträning, 10 minuter trav, fem minuter skritt, 10 mintuer trav.. osv, körde runt en timme. Det kändes att silver var ovan med träningsformen och detta märktes även dagen efter då vi körde ett långt skrittpass runt Hallinge. Rundan tog ungefär 2 h och 20 minuter och det var en sträcka på ca 13,5 km. Silver var livrädd och superspänd och motsträving i början, han ville inte alls skritta på med den kraft jag ville att han skulle gå med för bästa effekt. Men efter ett tag så slappnade han av mer och la fokuset på att skritta i stället för att tramsa runt. 
 
De två dagarna efter blev det vila och kort skrittpass. Ponnyn var något varm i höger fram efter helgen så jag tog det relativt lungt hela veckan för säkerhetens skull, jag vet inte om han gjort något tok i hagen eller om det var beroende på helgens pas..? Onsdag-torsdag blev det lösgörande dressyr. 40 minuters rask skritt runt sjön på fredageftermiddagen, och jA! nu hade han fattat grejen med att skritta och gick på riktigt bra. 
 
Lördag, igår, dressyr med "skräp på marken", galoppbommar, och lite travbommar på volt. Silver var så fin, älskade ponny!
 
Och efter den lilla sammanfattningen, så kommer vi till idag. 
Det blev ett kondispass fokucerat på galopp. Jag ville få upp pulsen på honom något så jag kunde känna av vart jag ungefär hade honom i "bra kondis-skalan". Resultatet var ganska tydligt, Silver har inte den bästa kondisen direkt. Efter en kort framskrittning till destination "stor platt äng", så var det dags för ponnyn att arbeta. Jag körde lite intervallträning, galopperade 5 minuter, skrittade två minuter, galopp fem minuter osv. Detta gjorde jag så att det blev tre galopper, men det räckte för ponnyn. Jag vill inte köra ut honom helt, och dessutom kan jag tänka mig att snön på åkern, även om den är en knapp dm, så kan den nog göra jobbet jobbigare. 
 
Så, nu har jag sammanfattat min start på kondisträningen, känner att jag behöver datera och skriva lite om vad jag gjort, mest för min skull så att jag kan titta tillbaks och veta vad jag gör när jag rider, alla dessa dagar :3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0