Dressyrpass!

Igår red jag dressyr i paddocken men ponnyn! Det var väldigt länge sedan och det kändes som att det var dags att ta i tu med det. Jag har inte velat rida så mycket på banan och framförallt ett rent dressyrpass, då silver vart extremt jobbig på senaste tiden. Men idag var det dags. Det som brukar förstöra allt när jag rider på banan är att jag tappar tålamodet och blir arg på ponnyn i stället för att försöka lösa problemen. Silvers och mitt problem då. Jo, han släpper yttersidan helt i högervarvet och hans lilla ytterbog flyger iväg. Det är halvt omöjligt att rida när han slämmar omkring och böjer halsen utåt i höger varv då han envisas med att inte hålla i yttertygeln. Detta beteende är mycket mitt fel för jag gärna sätter mig på innersittben i just högervarv. Och därmed får jag inte med honom runt på de böjda spåren m.m Så det sitter inte så mycket i Silver utan i mig. Men det har gjort så att ponnyn har blivit så istadig i det varvet. I vänster varv är han super fin och har ett väldigt bra sug in i tyglarna.
Detta dressyrpass gick sjukt bra! Anledningen var nog att jag inte gav upp som jag brukar. Jag jobbade Silver på en åttvolt och till en början var han sjukt jobbig i det dära hemska högervarvet. Jag försökte vara noga med att inte ta något i innertygeln så att han skulle söka stöd i yttre i stället. Jag red runt där ett tag, hela tiden försökte jag tänka på att sitta lite med på yttersittben. Sedan kom jag på att det var ytterbogen som jag inte fick med på det böjda spåret och började då tänka lite öppna i högervarvet. Jag red där några varv på volten och poff, så tog han tag i yttertygeln och slutade bita sig fast i inner! Underbart!. Sedan tog jag lite galopparbete och jobbade honom hela tiden i en liten liten lätt öppna. I galoppen jobbade jag på att samla honom. Fin ponny.
Så dagens nyckel var att tänka lite öppna i högervarvet hela tiden, på rakt spår som på böjt spår. Jag gick inte i öppna, men jag tänkte på att jag skulle rida in bogen. Tankens kraft fungerar nog så bra :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0